Gastrecensie Bianca Brummelhuis over : Achter Maskers


Het verhaal
De jonge Francesca komt op straat te staan als de oude priester die haar heeft opgevoed overlijdt. Als ze, hongerig en koud, op het punt staat de beurs van een dode man mee te nemen, wordt ze tegengehouden door een gemaskerde vreemdeling. Hij neemt haar mee naar het kasteel waar hij woont en geeft haar een baan in de huishouding. Al gauw raakt Francesca betrokken bij een aantal grote intriges, die gek genoeg ook deels met haarzelf te maken lijken te hebben. Zij en haar nieuwe vrienden raken in groot gevaar en moeten alles op alles zetten om zich hieruit te redden.
Wat ik ervan vind
Ik vind het leuk dat het verhaal zich in het oude Venetië afspeelt. Deze omgeving spreekt erg tot de verbeelding. Het verhaal bevat behoorlijk wat spanning. Francesca en haar vrienden ontmoeten vijanden die nogal aan hen gewaagd zijn. Ook komt er liefde in verschillende vormen in het verhaal voor. Ik vond het erg mooi dat er verschillende types relaties werden beschreven. 
Wat ik jammer vond is dat er iets teveel verteld werd en te weinig omschreven. Dit maakte het verhaal voor mijn gevoel minder vloeiend. Als de lezer naar een bepaalde conclusie werd geleid, werd deze conclusie uiteindelijk vaak letterlijk verteld. Soms gebeurde dit naar mijn mening ook al te snel. Ik had het leuk gevonden als ik als lezer zelf de conclusie had mogen trekken. Ook zijn de dialogen in het verhaal vaak maar kort. Dat is jammer want langere dialogen zouden het verhaal nog meer tot leven hebben kunnen brengen. Wat ook opviel, is dat sommige zinnen niet leken te kloppen. Nou is de zinsvolgorde in het Vlaams soms anders, maar in sommige gevallen leek er toch een foutje gemaakt te zijn. 
Ondanks dat de beschrijvingen wat uitgebreider hadden gekund, krijg je wel een goed beeld van de tijdsgeest in het boek. Religie speelt een grote rol in het verhaal en bepaalde dingen die nu heel gewoon zijn, werden destijds niet of nauwelijks geaccepteerd. Andere dingen, die toen heel gewoon waren, zouden in de huidige tijd weer wenkbrauwen doen fronsen.
Ik vind dit een fijn verhaal met een mooie mix van spanning en romantiek/liefde. Ook zijn de hoofdpersonen stuk voor stuk sterke karakters met erg veel moed. Ze ontworstelen zich allemaal op hun eigen manier aan bepaalde stereotypen. Ik vind het leuk dat de schrijfster haar karakters op die manier heeft neergezet. 
Ik geef dit boek 4 sterren. 

Leave a comment